Schans Frieschepalen
Frieschepalen
Tijdens de Tachtigjarige oorlog werden er in 1593 door stadhouder Willem Lodewijk drie schansen in Zuidoost Friesland opgeworpen. Eén daarvan is die van Frieschepalen.
Neem alvast een kijkje
Ook leuk
-
Schans Frieschepalen
Accepteer cookies om deze content te zien.
Schans Frieschepalen
Het dorp Frieschepalen is ontstaan als ontginningsdorp in het Hoogveengebied, op de grens van Friesland en Groningen.
Tijdens de Tachtigjarige oorlog werden er in 1593 door stadhouder Willem Lodewijk verschillende schansen in Zuidoost Friesland opgeworpen. Eén daarvan is die van Frieschepalen, te vinden bij grenspaal 14.
Door het gebied rondom onder water te laten lopen, konden de Spanjaarden niet oprukken naar het noorden. De schansen waren de enige bewaakte plekken waar men kon oversteken. De schansen bleken afdoende: de Spanjaarden konden hun aanval naar het noorden niet doorzetten.
Een eeuw later werd de schans voor een tweede keer gebruikt. In het rampjaar 1672 probeerde de Bommen Berend via Friesland Groningen binnen te dringen.
In 2014 werd deze schans gerestaureerd en gedeeltelijk opnieuw opgebouwd. Er staat een info-bord en een stervorming kunstwerk met uitstekende speren: de ‘zitschans’ van Sven Lamme.
Deze schans is gelegen aan de fietsroute Friese Waterlinie I.
- Afstand tot jouw locatie:
Vergelijkbare plaatsen
Bekijk alles-
Hoekstra asperges
Accepteer cookies om deze content te zien.
Hoekstra asperges
-
TIP Toko Toeristen Informatie Post Eastermar (zomermaanden)
TIP Toko Toeristen Informatie Post Eastermar (zomermaanden) -
Driewegsluis, de Linde
Accepteer cookies om deze content te zien.
Driewegsluis, de Linde
-
Noordwolde eerste dorp over land bevrijd
Noordwolde eerste dorp over land bevrijd
In de avond van 11 april 1945 arriveerden eenheden van het Canadese verkenningsregiment Royal Canadian Dragoons bij Dwingeloo, vlak voor de zogenoemde Frieslandriegel. Deze verdedigingslinie was kort daarvoor met inzet van vele Nederlandse dwangarbeiders aangelegd. De linie werd echter nauwelijks bezet en bleek uiteindelijk verkeerd aangelegd. De taak van de Dragoons was om ver voor de rest van de Canadese eenheden de weg te verkennen. En zij constateerden dat de Duitsers in dit gebied nauwelijks nog in staat waren om zich effectief te verdedigen. Mede daarom werd op 11 april besloten om eenheden van de 3e Canadese Infanterie Divisie en ondersteunende eenheden in de volgende dagen een sprong te laten maken naar Leeuwarden. Als de Friese hoofdstad en mogelijk ook de rest van Friesland kon worden ingenomen dan zaten de Duitsers ingesloten in het westen van Nederland. Want ook grote delen van Overijssel en Gelderland waren inmiddels bevrijd. De infanterie moest via Zwolle, Meppel, Steenwijk, Heerenveen naar Leeuwarden optrekken. Om hen zo snel mogelijk in Leeuwarden te krijgen werden allerhande extra voertuigen geregeld. Intussen zouden de Royal Canadian Dragoons en niet veel later ook een ander verkenningsregiment, de Duke of York´s Royal Canadian Hussars, Friesland binnentrekken om daar de geplande hoofdroute te verkennen. En om zoveel mogelijk chaos onder de Duitse verdedigers te stichten.
Dankzij de burgers van het Drentse Dieverbrug werd er een noodbrug over de Drentse Hoofdvaart gebouwd zodat de Canadese voertuigen naar Friesland konden oprukken. In de ochtend van 12 april waren de Dragoons vervolgens de eerste Canadese landeenheid die de provincie Friesland binnentrok. Het dorp Noordwolde was als eerste bevrijd. Hoewel dit eerste Friese dorpje zonder strijd ingenomen kon worden, werd er direct ten noorden van Noordwolde wel kort gevochten. Zo’n twintig Duitsers en Nederlandse handlangers probeerden de Canadezen nog enige tijd op te houden. Na een kort gevecht maakten de Duitsers aldaar zich uit de voeten met achterlating van al hun uitrusting. Anderen waaronder ook tien Nederlandse handlangers van de Landwacht en de Ordnungspolizei werden gevangengenomen.
Maar de allereerste bevrijders, die voet zetten op Fries grondgebied, waren Franse SAS parachutisten van het 3e Régiment de Chasseurs Parachutistes. In de nacht van 7 op 8 april werden iets meer dan 700 van hen gedropt boven Drenthe en Zuidoost Friesland. Zij hadden als taak om de geallieerde grondoperatie te ondersteunen. Dat deden zij door achter de Duitse linies chaos te stichten, bruggen te veroveren en samen met het verzet allerlei operaties uit te voeren. Zij moesten hiermee doorgaan totdat de Canadese grondeenheden hen bereikten. Een klein gedeelte kwam bij Appelscha en Haulerwijk terecht en voerde daar hun missies uit. Hierbij sneuvelde op 8 april de 21-jarige Chasseur de 2e Classe (soldaat 2e klasse) Henri Pintaud.
Routes in de buurt
-
Drachten en omgeving | fietsen langs de Turfroute
Drachten en omgeving | fietsen langs de Turfroute(39.0 km)Drachten





